Pressmeddelande: En vecka till Bilens Dag!

Om en vecka, den 28 oktober, firas Bilens Dag – en dag för att uppmärksamma vad bilen betyder för Sverige och svenskarna.

Varje dag tar 1,7 miljoner människor bilen till sitt arbete i Sverige. Det är bilen som gör att vi kan ta oss till jobbet även vi bor eller arbetar utanför storstäderna, eller om vi jobbar nätter och helger när lokaltrafiken inte går. Bilen gör att vi får med oss de verktyg vi behöver, och kan ta oss hem till kunder eller patienter när det behövs.

Hela 53 procent av svenskarna uppger att de skulle få det svårare att arbeta om hushållet inte hade tillgång till bil.

Men bilen gör också att fler har ett jobb att gå till. Fordonstillverkarna och deras leverantörer sysselsätter 155 000 personer här i Sverige, och bilhandlarna och verkstäderna ytterligare över 40 000. Det är jobb som är spridda över hela landet, och ofta utanför storstadsregionerna.

– Det har aldrig funnits så många bilar i trafik i Sverige som nu, och antalet fortsätter att öka. Det är bilar som ska utvecklas, byggas, säljas och servas. Bilbranschen är en framtidsbransch, säger Anders Östberg, som är ansvarig för opinion och kommunikation på MRF.

Inte mindre än 6000 tekniker kommer att behöva anställas i bilbranschen inom de närmaste åren. Till detta kommer nya säljare, chefer, ingenjörer och övrig personal.

– Många har en daterad syn på verkstadsyrket, men dagens verkstäder ser helt annorlunda ut. Moderna bilar är högteknologiska och servas i rena lokaler av kvalificerad personal. IT-kunnande är viktigt. Och för den som söker sig till branschen är karriärmöjligheterna mycket goda, säger Anders Östberg.

Bilen gör att vi kan ta oss till jobbet, men också att fler har ett jobb att gå till.

– Utan bilen stannar Sverige – därför tycker vi att bilen är värd att fira den 28 oktober, avslutar Anders Östberg

För mer information kontakta Anders Östberg, ansvarig för opinion och kommunikation på MRF, på anders.ostberg@mrf.se eller läs mer på bilensdag.se.

Bilens dag instiftades för elva år sedan för att uppmärksamma bilens betydelse för människan och samhället. Dagen uppmärksammas hos bilhandlare och motorentusiaster runt om i landet, och i svenska hem och garage – kanske med en biltur i höstsolen.