Maria Rankka: Bilen är bruksföremålet som många älskar att hata

18 oktober, 2011

Bilen innebar en frihetsrevolution när den blev tillgänglig för de breda samhällsgrupperna. Den är bruksföremålet som många älskar att hata. Själv ser jag med spänning fram emot att utsläppsfria bränslen ska slå igenom ordentligt. Biogas och el finns redan i dag, men vad väntar bakom hörnet?

Jag tror även på fler smarta lösningar som gör att bilarna utnyttjas mer effektivt över dygnet, särskilt i täta stadsmiljöer. I mitt kvarter i Stockholm finns redan en fungerande kommersiellt driven bilpool.

Maria Rankka, VD Stockholms Handelskammare

Maria Rankka, VD Stockholms Handelskammare

Kategorier: BILENS DAG

Kommentarfeed

5 kommentarer

  1. Bruksföremålet har blivit en statusmarkör, mer än någonsin. Tragiskt att se upplysta (?) småbarnsföräldrar körande i sina miljövidriga monsterbilar (stora stadsjeepar) till dagis och skola. Behovet av att vara trendig och visa sin status är tydligen viktigare än att tänka på sina barns framtid.

  2. Inget bränsle är utsläppsfritt – el, etanol och biogas är utvinns alla genom utsläpp. Eftersom bilen är så pass mycket mindre effektiv än kollektivtrafik så trängs arga bilister i köer in till våra storstäder. varför inte satsa motorvägspengar på kollektivtrafiken istället, så att den som verkligen måste köra får mer utrymme?

  3. De bilar du föraktfullt kallar ”monsterbilar” släpper oftast inte ut mer avgaser än en vanlig Volvo kombi. T o m mindre ibland, då det finns hybrider etc. Däremot är de väldigt praktiska och säkra fordon (inte minst på vintern), något som jag gissar att barnfamiljer kan tycka är en bra grej. I alla fall tycker vi i vår familj det. Status – ja kanske ibland, funktion – troligen nästan alltid.

  4. Lotta, det kan inte vara en lösning för många. På de flesta skolor är det fullt med bilar utanför, bilköer fyller samhällena och det hela bygger på att andra barnfamiljer använder kollektivtrafik, cykel och gång. Gör det hållbara attraktivt för alla!

  5. Men, det känns som om ni har ett väldigt starkt storstadsperspektiv. Kanske ni bara tänker på Stockholm som så många andra som brukar vara negativa mot bilar? Det är inte riktigt rättvist att ni inte bryr dig om hur det ser ut i resten av Sverige, dvs där de flesta av oss bor. Och vi är rätt många. Jag tvivlar starkt på att trängseln är stor i ”de flesta samhällena”. Vårt problem är snarare att det kan vara svårframkomligt pga snö (så att köra 4WD är en bra lösning för många av oss….) och någon bilkö har jag aldrig sett i Norrland. 🙂 Utan bilen skulle inte vi kunna bo kvar här och kollektivtrafik skulle aldrig funka här. Att prata cykling eller gång är bara dumheter med våra avstånd. Men med ett sådant perspektiv verkar du/ni ju inte vilja förstå hur det är att leva på landsbygd. Att dissa bilen och bilkörning rakt av utan att tänka på sådana som jag gör mig lite ledsen faktiskt.

You must be logged in to post a comment.